پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم «ماه سرکش» | اثر جدید زک اسنایدر که چنگی به دل نمی‌زند

  • کد خبر: ۲۲۳۸۰۰
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
نگاهی به فیلم «ماه سرکش» | اثر جدید زک اسنایدر که چنگی به دل نمی‌زند
زک اسنایدر با جدیدترین اثر خودش یعنی قسمت دوم «ماه سرکش» به سینما آمد تا خودش را زمین بزند؟

به گزارش شهرآرانیوز، «رابل‌مون» داستان انفجار‌های علمی‌تخیلی و نمایش‌های بی‌معنی بود که به هیچ می‌رسید. البته برای زک اسنایدری که سازنده دو قسمت این فیلم است، بهترین اثر تا امروز همان Robel Moon Part ۱ بوده و هست.
نگاهی به فیلم ماه سرکش «Robel Moon» اثر جدید زک اسنایدر که چنگی به دل نمی‌زند
خیلی‌ها درباره دست‌خط اسنایدر بر این باورند که او می‌تواند با ارائه نبرد‌های بی‌پایان مملو از اکشن‌های اسلوموشن و ژست‌های قهرمانانه به استعداد‌های واقعی‌اش در قسمت دوم ماه سرکش اجازه دهد تا با تمام قدرت به تکمیل پازل کسل‌کننده‌اش اوج بدهد؛ به نظر جالب می‌رسد، اما ای‌کاش وقتی این فیلم را تماشا می‌کردیم به ما چیزی اضافه می‌شد.

 «ماه سرکش – قسمت دوم: زخم‌زننده» ماجرای حماسی کورا و جنگجویان بازمانده را ادامه می‌دهد؛ زیرا آن‌ها آماده می‌شوند تا همه چیز را قربانی کنند و در کنار مردم شجاع بجنگند تا از یک دهکده صلح‌آمیز دفاع کنند. در مبارزه با دنیای مادری در آستانه نبرد، این جنگجویان باید با حقایق گذشته خود روبه‌رو شوند که هر کدام دلیل جنگیدنشان را آشکار می‌کند. این یعنی پیوند‌های ناگسستنی ایجاد می‌شود، قهرمانان ظهور می‌کنند و افسانه‌ها ساخته می‌شوند.

پس از جمع‌آوری یک تیم تمام‌ستاره از جنگجویان شجاع و پیروزی کورا بر مدعی اصلی، این گروه به دهکده‌ای که آن‌ها را برای دفاع دور هم جمع کرده بود، رسیدند. در همین حال، براساس کلیشه‌ای‌ترین سنت فیلم‌های کمیک بوکی، پزشکان امپراتوری موفق می‌شوند فرمانده شجاع خود یعنی نوبل را به زندگی بازگردانند و به محض اینکه او دوباره روی پاهایش بلند می‌شود، دستور پرواز به سمت دهکده مورد نظر در فیلم اول را می‌دهد.

از سویی دیگر مردم روستا به طور کامل غلات خود را جمع‌آوری می‌کنند و برای دیدار با ارتش دشمن آماده می‌شوند. اما نکته اصلی این است که دنباله ماه سرکش، جدا از هر چیزی برای دور دوم رویارویی بین دو گروه خیر و شر آماده است. بنابراین، اگر این فیلم را تماشا نکرده‌اید پس برای رقت‌انگیزترین و در عین‌حال حماسی‌ترین نبرد برای برداشت یک محصول در تاریخ سینما آماده شوید.

پس از رویکرد معمولی و شکست‌خورده فیلم اول، سخت بود امیدوار باشیم که زک اسنایدر، پادشاه صحنه‌های آهسته، رویکرد متفاوتی نسبت به فیلم دوم داشته باشد. این هنوز همان فیلم دردناک و پوچی است که یک خط داستان از هفت سامورایی را تکرار کرده و با تصاویر فضایی جنگ‌ستارگان به بدترین شکل ترکیب کرده است. خبر بدتر اینکه، در این فیلم تقریباً به اندازه دانه‌های درون کیسه‌های غلات نیز فریم‌های اسلوموشن وجود دارد. در عین حال، دراماتورژی ضعیف به گونه‌ای ارائه می‌شود که گویی یک تراژدی واقعی یونان باستان در برابر ما رخ داده است؛ درحالی‌که در بسیاری مواقع، به جای آن حس عمیق ناشی از تماشای یک تراژدی، به‌راحتی می‌توان به آن خندید.

شاید لازم باشد این را هم بدانید که استودیو توزیع‌کننده این فیلم «نتفلیکس» بود اما این فیلم توسط کمپانی «کروئل اند آنیوژوال فیلمز» تهیه و تولید شد.

خط‌خطی‌هایی که از متن پاک نشده‌اند

 پس از دیدن ماه سرکش به‌جد می‌توانم بگویم، اسنایدر بهترین هنرمند و افتضاح‌ترین فیلم‌نامه‌نویس است. تصور کنید یک نبرد سرنوشت‌ساز قرار است جهان را طور دیگری به شما نشان دهد. حالا در این جهان، قدری مانده به خونین‌ترین روز‌های یک تاریخ، شما به تماشای دروکردن گندم و جو نشسته‌اید.

 اسنایدر در ماه سرکش خیلی دلش می‌خواهد ضعف‌های داستانی را برطرف کند، اما ناتوان مانده است؛ مثل نویسنده‌ای که جملات افتضاح متنش را به‌جای پاک‌کردن، خط‌خطی می‌کند.  

توقعمان از زک اسنایدری که سازنده لیگ عدالت بود البته همین است. چون اون می‌تواند بسیار عالی شخصیت‌پردازی و فرم‌بندی کند، اما در دیالوگ‌نوشتن نیازمند چند دستیار ادبی است که هنوز این را نپذیرفته است. مثلا باید یک نفر بیاید به او بگوید آقای اسنایدر، همه فیلم اکشن، لزوماً اکشن نیست.

از این‌ها که بگذریم اگر به یک فیلم مطلقاً اکشن نیاز دارید، پیشنهاد امروز ما «ماه سرکش» است که امتیاز بالایی دریافت نکرده، اما صحنه‌پردازی‌های جالبی رقم زده است.

این فیلم از آثاری همچون «آکیرا کوروساوا»، فیلم‌های «جنگ ستارگان» و حتی مجلات «هوی‌متال» الهام گرفته است. جانستاد و زک اسنایدر که از سال ۱۹۹۷ به دنبال ساخت فیلمی در این زمینه بودند، مبلغی حدود ۱۶.۶ میلیون دلار اعتبار مالیاتی از ایالت کالیفرنیا برای تولید سریال دریافت کردند.

نمرات فیلم «ماه سرکش – قسمت دوم: زخم‌زننده» توسط منتقدان و کاربران بسیار پایین بود به‌طوری‌که واکنش‌های بسیار منفی از سوی آن‌ها دریافت کرد. این فیلم از وب‌سایت «Rotten Tomatoes» نمره ۱۸ از ۱۰۰، از «Metacritic» نمره ۳۶ از ۱۰۰ و از «Imdb» نمره ۵.۲ از ۱۰ را دریافت کرد.

نقدی که دیگران بر این فیلم وارد کردند

اگر تصور کرده‌اید من کمی بی‌رحمانه به فیلم تاخته‌ام می‌توانید این‌ها را بخوانید:

ادی هریسون می‌گوید:
عملکرد مغز خود را پشت در بگذارید؛ زیرا ماه سرکش نوعی کرایه قابل‌تماشا بوده که «نتفلیکس» بر اساس آن ساخته است. چیز‌هایی مانند این با سینما رقابت نمی‌کنند یا جایگزین سینما نمی‌شوند، اما مطمئنا بیشتر آنچه را تلویزیون زمینی ارائه می‌دهد، کنار می‌زند.

البته جفری لیلس که این فیلم را دوست داشت، گفته است:
هنگامی طرح مزاحم از مسیر خارج می‌شود که زک اسنایدر در ساعت دوم با نبرد بزرگ سرگرمی بیشتری خواهد داشت. برای زمان فشرده شده است؟ فقط سریع جلو بروید تا ساعت دوم. این بخش تمام بخش‌های ضروری Scargiver را پوشش می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->